Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) or Malayan Railways Limited is the main rail operator in Peninsular Malaysia. The railway system dates back to the British colonial era, when it was first built to transport tin. Previously known as the Federated Malay States Railways (FMSR) and the Malayan Railway Administration (MRA), Keretapi Tanah Melayu acquired its current name in 1962.
Positions:
1. HEAD
KLANG VALLEY DOUBLE TRACK PROJECT (KVDT) (J01G03)
Requirements:
Bachelor’s Degree in Engineering or Project Management or it’s equivalent from any recognized University;
Possess more than 10 years of experience in Senior Manager Post or equivalent pertaining to Project Management duties; OR
For internal candidate - Qualified Senior Manager (G04) with at least 5 years experience in a similar position within KTMB;
Familiar with project management practices, railway technical knowledge, railway operation, and Government Contract and Project Administration procedures;
Familiar with technical terms and trades;
Ability to interact with all levels within the organization.
Excellent written and oral communication skills in both English and Bahasa Melayu
Close date : 23 August 2022
*Sila baca syarat kelayakan dan maklumat lain sebelum memohon melalui link di bawah
*Sila baca syarat kelayakan dan maklumat lain sebelum memohon melalui link di bawah
Like Group FB - Kerja Kosong Terkini [MehKerja]
Join Channel Telegram - Meh Kerja
Sejarah KTMB
Pada tahun 1961 merupakan tarikh berakhirnya orang eropah menjadi Pengurus Besar KTM. Dato’ Ahmad Perang merupakan anak watan yang pertama menjadi Pengurus Besar, dan Haji Waad Jamaluddin merupakan kakitangan KTM yang pertama berjaya memegang jawatan Pengurus Besar KTM. Selebihnya jawatan tersebut dipegang Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dipinjamkan ke KTM.
KTM sejak sebelum Perang Dunia lagi mempunyai rancangan pembinaan landasan merentasi Kuala Lumpur ke Pahang, dari Johor Bahru ke Kuantan dan menyusur negeri Terengganu dan kelantan tetapi tidak dapat dilaksanakan. Malah beberapa landasan yang telah dirancangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan.
Diantaranya ialah landasan sejauh 70 batu dari kulai ke Endau; keduanya dari Kluang ke Muar dan terus ke Melaka sejauh 95 batu, ketiga; landasan sejauh 40 batu dari Gemas ke Melaka. Di Pahang pula dirancangkan landasan cawangan dari Jerantut ke Kuantan sejauh 25 batu, manakala di Selangor pula dari kelang ke Morib. Di negeri Perak cadangan pembinaan landasan cawangan yang terbengkalai iaitu dari Ipoh ke Gopeng dan dari Bagan Serai ke Kuala Kurau. Namun kesemua rancangan tersebut tidak terlaksana.